Leiderschap

Het Menstype van een directeur, manager of teamleider is zeer bepalend voor het functioneren in ruime zin, van een onderneming, organisatie, afdeling of team. En vooral ook in hoeverre deze in zijn valkuilen zit of hieruit weg kan blijven.

Voorbeeld

Als consultant komt Bertram bij een middelgroot aan de bouw gelieerd bedrijf. Directeur Jaap, tevens eigenaar, zei dat een van zijn grootste problemen was dat hij ‘alleen maar slaven’ in dienst had. ‘Niemand neemt verantwoordelijkheid en ik moet zelf overal achteraan.’ Ik moest meteen denken aan de stelling dat je ‘het personeel krijgt dat je verdient’. Dus zag Bertram het als een mooie taak om te onderzoeken wat er eigenlijk aan de hand was en wat zijn aandeel was in het ‘alleen maar slaven in dienst hebben’. Immers, alleen met dit inzicht kun je vruchtbaar aan een transitie werken.

De directeur in kwestie was een aimabele man, die het beste met zijn personeel voorhad, dat leidde geen twijfel. Hij was er voor hen, hij was hun leider, en steun en toeverlaat als zijn mensen bijvoorbeeld privéproblemen hadden. Dienstverlening en een hoge kwaliteitsstandaard had hij eveneens hoog in het vaandel staan. Maar, als er iets niet goed ging, kon hij ongezouten tegen zijn personeel tekeergaan.

Het was de tweede keer dat ik het bedrijf bezocht en liep de kantoortuin binnen. Ik was toen getuige van het volgende voorval. Een medewerker had iets niet goed gedaan. De directeur gaf hem bulderend te verstaan: ‘Als je nog een keer een fout maakt, kun je opdonderen!’ De directeur was nauwelijks uitgebulderd toen hij een klant aan de telefoon kreeg. Zijn toonzetting veranderde in een fractie van een seconde. ‘Ja, meneer, tuurlijk meneer, we zullen er echt voor zorgen dat we op tijd klaar zijn. Oh …, dat wilt u ook nog erbij ... Ik zal ervoor zorgen dat het allemaal goed en op tijd in orde komt! Dag meneer.’

De medewerkers dachten vervolgens, nog meer werk, terwijl we tot onze oren in het werk zitten.

Wegduiken

Best begrijpelijk dat ze hiervoor “wegdoken”. Wat de directeur duidde als initiatief loos en slaafs gedrag.

Nadat ik zijn Menstype bepaald had, kon de directeur zien hoe hij zich van een slaafse heerser ( slaafs naar zijn klanten en overheersend naar zijn personeel ) tot een dienstbaar leider kon omvormen, hetgeen in korte tijd ook het geval was. En als dienstbaar leider kon hij nu zeggen: wat is er voor nodig dat je die fout niet meer hoeft maken en hoe kan ik je daarbij helpen. En tegen zijn klant, ik had het heel graag voor u gedaan, maar als ik ja zeg dan kan ik mijn kwaliteitsniveau niet meer borgen. Ik hoop dat u daar begrip voor heeft. Zo werd de workload genormaliseerd en zijn “slaven “ vormden zich als vanzelf om tot weer  initiatief nemende medewerkers.

Tien jaar geleden bepaalde Bertram mijn menstype. Dit gaf mij inzicht in mijn functioneren en reageren. Sinds die tijd gebruik ik menstype coaching in mijn organisatie als selectiemiddel. Het geeft rust en begrip binnen het team en wij zijn als onderneming significant sterker door geworden.

Frank Maathuis, ondernemer