(Partner)relaties

Privé en zakelijk

Bij partnerrelaties doelen we op zowel relaties in de privé sfeer als zakelijke partners. Bij familiebedrijven vallen beide samen, wanneer opvolging aan de orde. Regelmatig valt op dat de Menstypen van opvolgers niet goed aan lijken te sluiten bij dat van bijvoorbeeld de voorganger of oprichter van een bedrijf. Helderheid hierover kan een hoop, vaak onnodige, ellende voorkomen.

Voorts blijkt regelmatig dat iemand een levenspartner heeft uitgekozen dat wat betreft Menstype spiegelbeeldig is of in elk geval in meer of mindere mate tegengesteld is. De één is rustig, de ander is druk, de één is beschouwend, de ander is een doener, de één is graag op zichzelf, de ander ziet graag veel mensen over de vloer. Maar kiezen we onze partner ook zelf? Of zijn het plus en min die elkaar magnetisch aantrekken en gebeurt de selectie buiten ons om, zodat we een passende leerschool krijgen voor het leren verzoenen van tegendelen? Een razend interessante vraag. Immers, een partner die je tegendeel vertegenwoordigt is bij uitstek geschikt om  ‘aan te ontwikkelen’ .

Complementair of polair

Helaas zien we maar al te vaak dat de intrinsiek aanwezige complementariteit terechtkomt in polariteit. Wat we eerst heel aantrekkelijk vinden, kan op den duur ontwikkelen tot enorme frustratie. Terwijl we ten diepste altijd op zoek zijn naar harmonie en heelheid. Wat een paradox wederom.

Ook hier is het inzicht in Menstypen van betrokkenen een uitermate geschikte sleutel van de deur waar de partners bij voorkeur in harmonie samen door kunnen. Partners begrijpen elkaar niet alleen beter, maar ook zichzelf. Met behulp van tekst en uitleg hoe beide Menstypen in elkaar steken en zich tot elkaar verhouden, kan de weg naar harmonie geplaveid worden.

Voorbeelden in de zakelijke sfeer

De oprichter van een bedrijf is  over het algemeen  qua Menstype daadkrachtig of doelgericht. Het kind dat voor opvolging in aanmerking komt is niet zelden meer bedachtzaam of beschouwend van aard. Dat kan dan behoorlijk botsen. De een vind de ander gauw te snel en de ander vind juist het omgekeerde, dus te traag. Terwijl, afhankelijk van het type bedrijf , het Menstype van de opvolger ook prima kan passen. Dit inzichtelijk maken helpt enorm om over er weer begrip te kweken en de elkaar aanvullende kwaliteiten te benadrukken en te gaan benutten.  In plaats van aanhoudende polariteit en irritaties.

Een ander voorbeeld is van twee mensen die samen een bedrijf starten. De een is meer de “kartrekker” en naar buiten gericht,  de ander meer de “beheerder “ en intern gericht en op de tent moeten passen. Helemaal complementair. Maar na verloop kunnen er ergernissen ontstaan over dat de een teveel naar buiten gericht si en de ander teveel naar binnen.  Dan slaat de complementariteit om in polariteit. Met het opmaken van hun Menstypen kan de complementariteit weer hersteld worden.

Voorbeeld privé-sfeer

Bart heeft het Menstype Verbondenheid. Voor dit Menstype is een vertrouwde omgeving, samen zijn en samen besluiten nemen erg belangrijk. Suzanne heeft het Menstype Doelgerichtheid. Dit Menstype kan nogal eens recht op het doel afgaan en de omgeving daarin niet meenemen. ‘Onze Menstypen hebben ons individueel en als koppel waardevolle inzichten gegeven in karaktereigenschappen en uitingen die steeds weer terugkeren’, vertellen ze. ‘Ja, onze Menstypen zorgen in het dagelijkse leven nog weleens voor tegenstrijdigheden. Bijvoorbeeld voorafgaand aan de koop van ons huis.’

Suzanne is al snel overtuigd van de noodzaak van een nieuwe woning. Zij heeft al een aantal ‘geschikte woningen’ gespot en bezichtigingen gepland. Ze heeft ook al bedacht dat de woning in Utrecht moet staan, vanwege de centrale ligging ten opzichte van het werk van hen beiden. Bart is nog verstrengeld in zijn bekende omgeving en sociale patronen. In gedachten voert hij een strijd tussen ‘leuker’ en groter wonen in een ander huis, misschien zelfs wel in een andere stad. Maar dan moet hij ook afscheid nemen van dit oude vertrouwde.

Enthousiast laat Suzanne de woningen zien en vertelt dat er afspraken gepland zijn voor de week daarop. Bart reageert verbaasd en gereserveerd, hij voelt zich overdonderd. Hij twijfelt immers nog over het afscheid van zijn ‘thuishaven’. Hij snapt niet waarom hier zo’n vaart achter zit en is geïrriteerd. Suzanne snapt er niets van dat hij zo kan reageren. ‘We hebben toch met elkaar gesproken over een nieuw huis? En Utrecht is toch de meest praktische plaats?’ Ze voelt zich geremd om haar doel te bereiken en is eveneens geïrriteerd.

Zonder kennis van onze Menstypen waren we misschien in een conflict beland. Nu weten we dat het een onderdeel is van ons ‘zijn’. Dit maakt het communiceren veel gemakkelijker.

Bart en Suzanne